Eric Jan van Alten
CEO Legalsense sinds 1 september

Van 700 collega’s naar 20. Van London en Atlanta naar Utrecht. Vanwaar de keuze om, na zes jaar bij multinational Aderant te hebben gewerkt, aan de slag te gaan bij het Nederlandse Legalsense?

Begin dit jaar besloot ik dat het tijd was voor een frisse wind. Ik heb jarenlang met plezier, onder andere als Sales Director EMEA, bij Aderant gewerkt. Toch merkte ik dat ik een uitdaging zocht, eentje met een bredere verantwoordelijkheid dan puur sales. Tot 7 jaar geleden was ik directeur van Timesoft. De brede inzetbaarheid en de energie die ik van deze directeursrol kreeg, is me altijd bijgebleven.

In het voorjaar werd ik benaderd door een recruiter, net nadat ik via LinkedIn weer aan Hetty Fenton werd verbonden. Hetty ken ik al jaren vanuit de juridische wereld. De groeiambities, het product, het team; na de diverse gesprekken werd me duidelijk dat deze functie me op het lijf is geschreven. We spreken dezelfde taal en de doelstellingen van Legalsense passen feilloos bij mijn ambities. Ik wil, met het team, op verschillende onderdelen in de organisatie impact maken. Ik vind het mooi dat wanneer je iets aanraakt, het opvalt en dat je daarmee verschil maakt. Legalsense maakt, juist met kleine dingen, écht verschil in het leven van de jurist.

Hoe ga je de groeiambities van Legalsense – en die van jou – waarmaken?

Legalsense heeft in Nederland – in een paar jaar tijd – een positie als koploper bemachtigd. Naast het tevreden houden van de honderden Nederlandse kantoren die onze software gebruiken, valt ook in ons land nog nieuw terrein te winnen. Daarnaast is er een sterkte behoefte aan verdere internationale expansie. Denk daarbij, naast België, aan bijvoorbeeld Duitsland en de Scandinavische landen. Om deze markten aan te boren gaan we onder andere intensiever samenwerken met regionale partners. In Zweden werkt deze strategie erg goed. De komende tijd gaan we met het salesteam, op basis van prioriteit, invulling geven aan deze regionale markten.

 

Waarom is groei nodig, het gaat nu toch goed? Het klantenbestand groeit gestaag en het product wordt bejubeld.

Ben je een SaaS bedrijf, net als wij, dan zijn abonnementen je lijflijn. Dat biedt kansen, maar ook een risico, abonnementen kunnen namelijk ook opgezegd worden. Hoe meer abonnementen je af kunt sluiten, hoe meer je kunt investeren in verdere ontwikkelingen. Legalsense wil met haar product niet stilstaan. Beter nog, over vijf en tien jaar, willen we nog steeds een leidinggevende positie hebben in de markt, qua functionaliteit en techniek. Daar is ontwikkelkracht voor nodig en daarvoor zijn investeringen  noodzakelijk, die mogelijk gemaakt kunnen worden door groei.


Brengt deze groei voor bestaande klanten ook een risico met zich mee? Bijvoorbeeld dat de kenmerkende persoonlijke ‘Legalsense aandacht’ verloren gaat?

De truc, bij ieder kantoor in groei, is om de cultuur vast te houden terwijl het klanten- en personeelsbestand toeneemt. Legalsense wordt gekenmerkt door een ondernemersmentaliteit. Ieder teamlid heeft hart voor de zaak en voelt zich sterk verantwoordelijk voor klanten, collega’s en het product. Om deze mentaliteit en sfeer vast te houden staat al een goede structuur, zoals een weekstart op maandag, daily standups en, met grote regelmaat, sociale activiteiten. Vergis je niet, Legalsense is de afgelopen jaren ook sterk gegroeid. Ook toen is gebleken dat wij in staat zijn om dat wat wij het belangrijkste vinden – de klant altijd op nummer één plaatsen – centraal te laten staan. Dat zal, met de juiste aandacht, over tien jaar ook nog zo zijn. Onder andere daarvoor ga ik me hardmaken.

 

Je hebt in Atlanta gewoond en pendelde jaren tussen Nederland en London. Nu weer terug in Nederland dus. Is dat een bewuste keuze?

Ik woonde de afgelopen jaren alweer in Nederland, maar was wel de helft van de tijd in London. Nu zal ik wat meer ‘honkvast’ zijn, al hoort reizen ook bij deze job. Ik vind het prettig dat ik nu, zeker met een flink stel opgroeiende dochters, meer thuis ben. Terwijl ik aan de andere kant toch mijn internationale horizon kan blijven verbreden. Dat moet ook, want ik ben ambitieus en verleg graag mijn eigen lat. Deze keuze voelt als een goede stap voor mezelf en mijn gezin. Ik kan blijven groeien, maar dan vanuit een vast thuis.


Je loopt al jaren mee in de juridische sector en kiest er ook nu weer voor. Raak je de advocatuur dan nooit beu?

Nee juist niet. In deze sector blijven is een weloverwogen keuze. Ik heb een mooi netwerk, waardoor ik snel resultaat kan boeken. Ook ben ik vanaf dag één geïntrigeerd door deze beroepsgroep. Iedere professional die ik spreek is ambitieus en stelt uitdagende doelstellingen. Daar houd ik van. Daarnaast werk ik graag met mensen met een eigen mening en kritische noot. Dat houdt mij scherp.

 

Waar gaat de komende tijd de focus op liggen?

Ik ga ervoor zorgen dat de organisatie klaar is voor de nieuwe groeiambities. Support, Sales, marketing, consultancy, development; alle afdelingen worden ingericht op de verdere toekomstige groei. Als alle neuzen dezelfde kant opstaan is het realiseren van doelstellingen een stuk makkelijker te realiseren.

 

Ik heb begrepen dat sporten belangrijk voor je is. Wat gaan we daarvan bij Legalsense merken?

Vitaliteit is voor mij heel belangrijk. Een paar jaar terug was ik twintig kilo zwaarder. Ik heb gemerkt wat een gezonde leefstijl kan doen, qua energie en focus. Sporten en voeding zijn cruciaal voor mij en ik zou het leuk vinden als ik wat collega’s meekrijg in mijn gekte. Overigens ben ik daarnaast ook een gewoon mens hoor. Iemand die graag uit eten gaat, met zijn dochters kookt en het liefst veel op vakantie gaat. Na een rondje hardlopen of mountainbiken, gaat ook hier Netflix aan.

 

Als we jou over een jaar weer spreken, wat hoop je dan bereikt te hebben?

Dan zijn de eerste structurele resultaten van de nieuwe groeiplannen zichtbaar, zoals een gezonde toename van het aantal abonnementen en teamleden. Mét behoud van de huidige cultuur welteverstaan. Dat gaat zeker lukken, want het team bestaat uit ambitieuze, slimme mensen die kwaliteit en een goede omgang met klanten voorop stellen. En als ik voor mezelf een doel stel, dat ga ik er 200% voor.